volvo_164_2.jpg

De Volvo 164 was een luxe automobiel, gebaseerd op de 140-serie. Het model was voorzien een chique front en een 3-liter 6 cilinder motor (later met injectie) en vaak van lederen bekleding, een schuifdak en stuurbekrachtiging. Het model is geleverd van 1969 tot en met 1975, waarna hij werd opgevolgd door de 260-serie.

Productiejaren 1969-1975
Productieaantal 153.179
Voorganger Volvo PV831
Opvolger Volvo 264

Inhoud

  1. Geschiedenis
  2. Veranderingen door de jaren heen
  3. Motoren
  4. Versnellingsbak
  5. Chassis en carrosserie

Geschiedenis

De Volvo 164 is ontworpen door Jan Wilsgaard. De conceptauto welke aan de 164 vooraf ging, werd in de jaren 50 gepresenteerd. De P358, zoals deze genoemd was, had een dikke V8-motor. Omdat in de jaren 50 de vraag naar een dergelijke auto niet groot genoeg was, is deze niet in productie genomen.

In 1968 zag de 164 toch het daglicht, maar in een gewijzigde vorm ten opzichte van de P358. De motor heeft 2 cilinders minder en de carrosserie is iets veranderd. De 164 heeft een duidelijke gelijkenis met de 140-serie. Het grootste verschil zit in de neus en de motor.

Veranderingen door de jaren heen

1969: Het eerste jaar dat de Volvo 164 geproduceerd werd. De basis voor het ontwerp was de 144, maar dan met een luxueuzer front. Een ander front was ook nodig om de 6 cilinder B30A motor in te kunnen passen. De transmissie is ten opzichte van de 144 versterkt en het interieur had een exclusievere uitstraling. In 1969 zijn er 12199 gebouwd.

1970: Voor dit modeljaar zijn niet veel dingen veranderd. De mistlampen werden voor de meeste landen standaard. Qua veiligheid ging de 164 vooruit door hoofdsteunen en vernieuwde gordels bij de voorstoelen. Ook de luxe ging vooruit door een leren interieur en getint glas. In 1970 zijn er 20200 gebouwd.

1971: In 1971 is er weinig veranderd. Alleen nieuwe velgen en de stuurbekrachtiging is voortaan standaard. In 1971 zijn er 20390 gebouwd.

1972: Een nieuwe motor werd gebruikt, de B30E/F met als optie elektronische injectie. Indien er voor een automaat gekozen is, zit de pook voortaan op de grond. Alle uitvoeringen kregen geventileerde schijfremmen voor, een nieuwe middenconsole en een nieuw stuur. De deurklinken zijn voortaan verzonken in de deuren. In 1972 zijn er 21660 gebouwd.

1973: In dit jaar zijn de grootste veranderingen gekomen. Het front is flink veranderd, de grill is vernieuwd en de bumper is nu recht. De achterlichten zijn een stuk groter geworden en het volledige dashboard is vernieuwd. Wederom is het stuur vernieuwd en de blowerinstallatie heeft voortaan 10 uitgangen en is voorbereid op airconditioning. Qua veiligheid gaat hij er ook op vooruit met rondom in de deuren extra beschermingsbalken. In 1973 zijn er 28500 gebouwd.

1974: Modeljaar 74 heeft vooral veranderingen gezien in veiligheid. Dikkere en sterkere bumpers, nieuwe sterkere deuren met verbeterde afdichtingen en grotere spiegels. De benzine tank is iets naar voren verplaats zodat deze beter in tact blijft bij een aanrijding van achter en extra kreukelzones zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde. Als er in aan de achterkant van de auto nu een lampje kapot gaat wordt dit gemeld op het dashboard en vanaf nu hebben de voorstoelen elektrische verwarming. In 1974 zijn er 29617 gebouwd.

1975: In het laatste productiejaar van de 164 is de overgang naar de 200 serie al te zien. Vele onderdelen komen al overeen met de vroege 200-serie. De vering achter is verbeterd en de handrem zit nu tussen de voorstoelen. De voorstoelen en de achterbank zijn gewijzigd en elektrisch bedienbare ramen voor zijn nu leverbaar. De antenne is in de voorruit in gebouwd en de velgen zijn licht veranderd. In 1975 zijn er 20613 gebouwd.

Motoren

De 164 is voorzien van een 6 cilinder in lijn. Dit is de eerste 6 cilinder die door Volvo is ontwikkeld sinds de tweede wereldoorlog.

Van 1969 tot 1971 zijn de auto’s voorzien van een B30A motor. Deze heeft Zenith Stromberg carburateurs. Vanaf 1972 kwam de elektronische injectie van Bosch. Hierdoor ging het vermogen omhoog naar 160 pk.

Versnellingsbak

De versnellingsbakken welke voor de 164 zijn gebruikt zijn versterkte versies van de 140-serie. Er was keuze uit een handgeschakelde 4-bak (M400), een handgeschakelde 4-bak met overdrive (M410) en een automaat met 3 versnellingen (BW35).

Chassis en carrosserie

De 164 heeft een zelfdragend chassis en is alleen in 4 deur sedan uitgevoerd. De Amerikaanse markt vroeg wel naar een 6 cilinder stationwagon, maar deze heeft Volvo nooit ontwikkeld in de 160-serie. De enkele 165’s die er rond rijden zijn vermoedelijk creaties van een paar enthousiaste klussers.

Bron: Wikipedia

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiserd in de revisie van uw oude of nieuwe Volvo motor. Uw oude volvo motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw volvo, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Volvo

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Volvo onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

BMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgJaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgkapotte_onderdelen.jpg