volvo_p1800.jpg

De Volvo P1800 het tweede model waarmee Volvo vanaf 1961 probeerde door te dringen in de sportwagen markt. Het eerste model, de Volvo P1900 was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de Volvo 1800 niet meer zou maken.

Tussen 1961 en 1972 worden van deze coupé 47 462 auto's gebouwd in diverse varianten waarbij zwaar wordt geleund op de techniek van het succesvolle Volvo Amazon model. De motoren, versnellingsbakken en wielophanging van de Volvo P1800 worden vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Volvo Amazon. Het maakt deze Volvo niet tot de snelste sportwagen in zijn klasse maar geeft hem wel de betrouwbaarheid van de Volvo Amazon.

In 1961 wordt de auto ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het carrosseriebedrijf Frua uit Italië. Omdat Volvo zelf geen productiecapaciteit heeft, vanwege de grote populariteit van de Volvo Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de 544 productie wordt de bouw van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De afmontage zal geschieden bij Jensen in West Bromwich, Engeland. In 1961 start de productie van de auto onder de naam Volvo P1800. Vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk besluit Volvo de afmontage zelf ter hand te nemen en verbreekt men het contract met Jensen. De carrosserie productie blijft vooralsnog in handen van Pressed Steel. De assemblage wordt overgeheveld naar Zweden in Volvo's eigen fabriek Lundby bij Göteborg waarna aan de type aanduiding de letter S van Svenska (Zweeds) wordt toegevoegd. In 1969, na montage van een injectiemotor met D-Jetronic benzine-inspuiting van Bosch, wordt de auto verder aangeduid als Volvo P1800 E. In de winter van 1968 verhuist ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo in Olofström, Zweden.

In 1971 wordt de coupé her-tekend door Jan Wilsgaard en als Volvo 1800 ES in productie genomen. Deze is maar 2 jaar gemaakt (1972-73) in een oplage van 8077 stuks en veelal geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Volvo liep met deze (CC=combi-coupé) carrosserievorm wel voorop. Elementen van deze styling zijn terug te vinden in de latere Volvo 480ES, getekend onder leiding van Rob Koch (voorheen werkzaam bij DAF en Volvo Car Nederland) Hoe tijdloos het ontwerp uit 1961 van Petterson en Wilsgaard is, blijkt uit het feit dat zelfs de, in 2006 gelanceerde, Volvo C30 duidelijke stijlelementen heeft van de Volvo P1800 ES.

Model: Volvo P1800 / Volvo 1800
Varianten: Volvo P1800 S, Volvo 1800 S, Volvo 1800 E
Productiejaar: 1961 -1972
Volume: 39414
Body: Coupe 2 2 zits
Motor: 4-cilinder, in-line, overheadprojector kleppen, 1778 cc, 84,14 x 80 mm, 100 pk bij 5500 tpm, steeg in 1968 tot 108 pk bij 5800 tpm. Een 2,0-liter, 1986 cc (88,9 x 80 mm), carburateur versie verscheen in 1968, gevolgd door een brandstof-injectie versie in 1969, 120 pk.
Transmissie: 4-speed handmatige of 4-speed manual met overdrive of een 3-snelheid automatisch, met een vloer gemonteerde versnellingspook.
Remmen: Hydraulisch, schijven vooraan en trommels achter latere modellen hadden schijven voor alle wielen.
Afmetingen: Totale lengte 440 cm, wielbasis 245 cm.
Misc: Deze Volvo-model werd zeer beroemd als gevolg van haar rol in de films over "The Saint", waarin de held Simon Templar (Roger Moore) reed de auto.

Bron: Wikipedia

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiserd in de revisie van uw oude of nieuwe Volvo motor. Uw oude volvo motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw volvo, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Volvo

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Volvo onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

BMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgJaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgkapotte_onderdelen.jpg