volvo_P130.jpg

In september 1961, werd er nog een andere versie op basis van de 121/122S gepresenteerd - een 2-deurs sedan. Deze versie was een gretig verwacht model, met name op de Zweedse markt, Zweden was een typische markt voor 2-deurs auto's op dat moment.

Technisch gezien was er geen verschil tussen de twee modellen. De deuren waren breeder op de nieuwe 2-deurs modellen om het gemakkelijker te maken om bij de achterbank in te stappen, en de voorste zitplaatsen konden naar voren worden gevouwen om dezelfde reden. De achterste zijruiten konden worden geopend om de ventilatie op de achterbank te verbeteren.

De motoren zouden oorspronkelijk die van de 4-deurs modellen volgen. Echter, de 2-deur was iets lichter, maar werd ook beschouwd als een wat meer sportieve en werd daarom gebruikt bij wedstrijden, zowel rally rijden en de autosport.

Ter verhoging van de sportieve imago van de Amazone, werd in 1966 de snelle en rijkelijk uitgerust 123GT versie geïntroduceerd, met dezelfde motor als de 1800 sportieve auto.

In 1968, werd er een andere motor versie toegevoegd aan dit model - de zogenaamde B20 motor, een 2,0-liter versie.

Productie van de Volvo P130 werd voortgezet tot 2 juli 1970. Toen viel het doek voor deze auto familie, met een totaal van 667.323 Volvo P130s geproduceerd door de jaren heen.

Model: P130 Amazon, 2-D
Varianten: Volvo P131, Volvo P132 (SPORT), Volvo P123 GT
Productiejaar: 1961 -1970
Volume: 359916,
Body: 2-deurs sedan
Motor: 4-cilinder, in-line, kleppen overheadpercentage kleppen, 1778 cc (108 cu. Inch), 84,14 x 80 mm, 75 pk bij 4500 tpm of 90 pk bij 5000 tpm, 95 pk in 1964, 115 pk in 1966 . 1968: 1.986 cc, 88,9 x 80 mm, 90 pk bij 4800, 118 pk bij 5800 tpm.
Transmissie: 3-speed handmatige of of 4-speed manual met overdrive met een vloer gemonteerde versnellingspook. 3-snelheid automatisch met de versnellingspook op stuurkolom.
Remmen: Hydraulische drums op alle wielen, S-versie met schijven aan de voorzijde. In 1964 met alle schijven aan de voorzijde.
Afmetingen: Totale lengte 445 cm, wielbasis van 2600 mm.

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiserd in de revisie van uw oude of nieuwe Volvo motor. Uw oude volvo motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw volvo, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Volvo

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Volvo onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

BMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgJaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgkapotte_onderdelen.jpg